Téma tohoto dílu, jazyk a řeč, můžeme rozdělit na dvě části. Tou první je slovní zásoba a porozumění řeči. Děti ji potřebují, aby rozuměly výkladu či zadání, aby se dokázaly smysluplně vyjádřit a odpovědět na otázky. A také, aby dobře komunikovaly se spolužáky.
FOTOGALERIE - Ze školky do školy - 4. díl - Jazyk a řeč
Při nástupu do 1. třídy by již děti měly mít osvojené všechny hlásky. Je to důležité pro správné osvojování čtení a psaní. Pokud tomu tak není nebo si nejste jistí, jak na tom Vaše dítě je, poraďte se v mateřské školce nebo vyhledejte logopedickou péči.
Jak tyto oblasti trénovat?
Povídejte si, co vidíte kolem sebe, na obrázcích v knížkách nebo na internetu.
Hrajte si s nadřazenými a podřazenými slovy – nechte děti přinést nějaké oblečení, různé druhy zeleniny a ovoce, oblíbené hračky nebo knížky.
Nezapomeňte na protiklady. Řekněte slovo a Vaše dcera/syn ať vám co nejrychleji řekne opak.
Čtěte a říkejte si básničky a říkanky, zpívejte písničky. Nechejte děti odvyprávět krátký příběh. Při čtení pohádek je nechte doplňovat slova ve správném tvaru.
Inspiraci můžete najít ve videích od Monkeyho o slovní zásobě a o gramatice a výslovnosti nebo v pracovním listu, který jsme pro vás nachystali.
Hrátky s češtinou neprobíhají na Schulzových sadech jen v rámci hodin českého jazyka, ale jazykový cit si žáci tříbí i ve čtenářských klubech a dílnách a navštěvují městskou knihovnu. V naší škole děti pravidelně recitují básničky, učíme je tak pěknému ústnímu projevu.
Nově od školního roku 2025/2026 naše škola usiluje o rozšíření týmu školního poradenského pracoviště o pozici školního logopeda. Pokud by se podařilo takovou pozici ve škole zajistit, byla by to velká pomoc při rozvoji jazykových dovedností našich žáků.
Nezapomeňte si přečíst další díl našeho seriálu s tématem jemná motorika.
Eliška Tauchmanová, školní speciální pedagog
& Kol.
Základní školy Schulzovy sady Dvůr Králové nad Labem